Eğitim Plan
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
MÜHENDİSLİK İŞLETMECİLİĞİ ANABİLİM DALI
MÜHENDİSLİK İŞLETMECİLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMINA AİT EĞİTİM PLANI (TEZSİZ, İKİNCİ ÖĞRETİM)
Zorunlu Dersler
Kredi AKTS
EM 500 Yüksek Lisans Projesi (0-1)Kredisiz 17
EM 503 Organizasyon Teorisi ve Yönetimi (3-0)3 7
EM 504 Proje Yönetimi (3-0)3 7
EM 505 İstatistiğe Giriş (3-0)3 7
EM 506 Sistem Mühendisliği ve Yöneylem Araştırması (3-0) 3 7
EM 507 Finansal Analiz ve Mühendislik Ekonomisi (3-0)3 7
EM 508 Araştırma Semineri ve Etik Konular (0-1)Kredisiz 3
Seçmeli Dersler
EM 501 Araştırma Yöntemleri (3-0)3 7
EM 521 Üretim Yönetim Sistemleri (3-0)3 7
EM 522 Tedarik Zinciri Yönetimi (3-0)3 7
EM 523 Bilişim Sistemleri (3-0)3 7
EM 524 Bilgi Yönetimine Giriş (3-0)3 7
EM 534 Çok Değişkenli İstatistiksel Veri Analizi (3-0)3 7
EM 535 İstatistiksel Kalite Kontrol (3-0)3 7
EM 536 Deney Tasarım Yöntemleri ve Optimizasyon (3-0)3 7
EM 541 Toplam Kalite Yönetimi (3-0)3 7
EM 542 Zamanlama (3-0)3 7
EM 544 Teknoloji ve İnovasyon Yönetimi (3-0)3 7
EM 550 Sürdürülebilir ve Yeşil Üretim (3-0)3 7
EM 552 Kimyasal Proses Teknolojisi (3-0)3 7
EM 562 Stratejik Yönetim (3-0)3 7
EM 564 Pazarlama Yönetimi (3-0)3 7
EM 565 Girişimciliğin Esasları (3-0)3 7
EM 566 Yönetim Ekonomisi (3-0)3 7
EM 568 İş Etiği ve Müzakere(Pazarlık) (3-0)3 7
EM 569 Çatışma Yönetimi (3-0)3 7
EM 571 Organizasyonel Davranış (3-0)3 7
EM 573 Yönetim Felsefesi Tarihi (3-0)3 7
EM 582 Planlama ve Yönetimde Esnek Metodlar (3-0)3 7
EM 583 Karar Vermede Kantitatif Yöntemler (3-0)3 7
EM 590 Doğal Kaynakların Yönetimi (3-0)3 7
EM 591 Karbon Yönetimi (3-0)3 7
EM 593 Katalizör Geliştirilmesi (3-0)3 7
EM 594 Katalitik Proses Mühendisliği (3-0)3 7
EM 595 Kimyasal Proseslerin Analizi ve Simülasyonu (3-0)3 7
EM 597 Sağlık Riskleri ve Çevresel Etki Değerlendirmesi (3-0)3 7
Toplam kredi (en az) :30
Kredili alınacak derslerin sayısı (en az) :10
Hiçbir derse uygulanan bir ön koşul yoktur.
Öğrencilerin,EM508 Araştırma Semineri ve Etik Konular ile EM500 bitirme projesi derslerini aynı dönemde almaları zorunlu değildir.
Öğrencilerin,EM500 bitirme projesi dersini alabilmeleri için programda en az 4 kredili dersten başarılı olmaları zorunludur.
İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ
LİSANSÜSTÜ EĞİTİM ENSTİTÜSÜ
MÜHENDİSLİK İŞLETMECİLİĞİ ANABİLİM DALI
MÜHENDİSLİK İŞLETMECİLİĞİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMINA AİT EĞİTİM PLANI (TEZSİZ İKİNCİ ÖĞRETİM)
DERS İÇERİKLERİ KREDİ AKTS
EM 500 Yüksek Lisans Projesi (0-1) Kredisiz 17
Dersin içeriği seçilen proje konusuna gore değişir. Çalışma programı öğrencinin yöneticisi ile yapacağı görüşmeyle belirlenecektir.
EM 501 Araştırma Yöntemleri (3-0) 3 7
Bir araştırma projesini tanımlamak, planlamak, uygulamak ve tamamlamak. Bilimsel araştırmanın temel prensiplerini anlamak. Ders kitabı/makale analizi, konu seçimi. Araştırma projesi süreci. Araştırma, yöntemleri (nicel ve niteliksel yöntemler). Öneri geliştirme. Yazma. Sunum teknikleri
EM 503 Organizasyon Teorisi ve Yönetimi (3-0) 3 7
Organizasyon kuramı nedir? Kavramlar ve soyutlama süreci, başlangıç olarak organizasyonun kavramsal bir modeli, metaforlar, organizasyon ve işletme kuramında tarihler, metaforlar ve perspektifler, endüstrileşmenin üç evresi, endüstrileşme sonrası organizasyon, klasik yaklaşımların organizasyon ve işletme kuramına etkileri, organizasyon ve işletme kuramına çağdaş yaklaşımlar, organizasyon ve işletme kuramının temel kavramaları, organizasyonların çevresi, organizasyon çevre ilişkilerine yönelik kuramlar, karmaşıklık, değişim, ve belirsizlik, teknoloji ve organizasyon, teknolojinin tanımı, teknolojinin çeşitleri, teknolojinin sosyal yapılandırılması, organizasyonel sosyal yapı, bürokrasi, sosyal organizasyonel, yapının açıklaması, analiz edilmesi, ve tasarlanması, organizasyonel kültür, Schein’in organizasyonel kültür modeli, sembolik yorumlamacı organizasyonel kültür kuramı, organizasyonel karar verme, organizasyonel karar verme sürecine ilişkin farklı yaklaşımlar, organizasyonların politik kuramları, organizasyonlarda çatışma ve çelişkiler, çatşmalara tarihsel yaklaşımlar, birim içi çatışma modeli, organizasyonlarda kontrol ve ideoloji, organizasyonel kontrole yönelik modernist kuramlar, organizasyonel değişim ve öğrenme, Lewin’in modeli: çözme-değişim-dondurma, değişim üç büyük modeli, organizasyonlarda kültürel değişim, organizasyonel öğrenme; tek ve çift döngülü öğrenme, bilgi, dil, açıklama ve yansıtma.
EM 504 Proje Yönetimi (3-0) 3 7
Çağdaş yönetim ve kavramlarının gelişimi ve proje yönetim ilkeleri. Projelerin tanımlanması, planlanması, uygulanması ve kontrolü. Tasarımcı, işveren, genel yüklenici ve proje yöneticisinin rolleri. Müzakere, risk yönetimi, programlama ve maliyet kontrol kavramları. Toplam kalite yönetimi perspektifi. Tasarım ve üretim süreçlerinde sistem teorisi. Bilgi akışı ve proje kontrolü için alternatifler.
EM 505 İstatistiğe Giriş (3-0) 3 7
Bu ders, ortalama değer, standart sapma, varyans, olasılık dağılımları, hipotez sınamaları, çubuk, çizgi ve saçılma çizimleri gibi betimsel ve grafik istatikleri kapsamaktadır. Amaç, dersi alanlara basit ve genel olarak veri analiz yöntemlerini anlatmak ve onları ileri düzeydeki istatiksel teknikler ile ilgili derslere hazırlamaktır. Ayrıca, doğrusal bağlanım denklemlerine ve deney tasarımı konularına da değinilecektir
EM 506 Sistem Mühendisliği ve Yöneylem Araştırması (3-0) 3 7
Bu derste temel olarak system analizi ve system mühendisliği üzerinde yoğunlaşılacaktır. Öncelikle, Sistemleri varlığı üzerinde durulacak. Bunun için ihtiyaçların analizi, fonksiyonel analiz ve ödenek,payı, plan sentezi, plan geliştirme verilecektir. Bu ders aynı zamanda işletme araştırmasına yönelik çok kullanışlı matematiksel modeleri de kapsamaktadır. Bu modeler, doğrusal ve doğrusal olmayan programlama (otimizasyon), dualite, duyarlılık analizi, yerel ağlar, satıcı problemi, sıra kuramı ve karar kuramını içermektedir
KREDİ AKTS
EM 507 Finansal Analiz ve Mühendislik Ekonomisi (3-0)3 7
Bu derste Mühendislik Ekonomisinin ana kavramları ve temel prensipleri ile kullanılan yöntemler ele alınmaktadır. Bunların arasında basit faiz, bileşik faiz, eşdeğerlilik, bugünkü değer, sürekli bileşikleme, ve amortisman sayılabilir. Ayrıca eşdeğer uniform nakit akış yöntemi, bugünkü değer yöntemi, içsel getiri oranı yöntemi, fayda-maliyet analizi, ekonomik ölçekleme ve diğer maliyetlerde ayrıntılı olarak incelenecektir
EM 508 Araştırma Semineri ve Etik Sorunlar (0-1)Kredisiz 3
Davetli konuşmacıların verdiği konferansları dinlemek, günümüz en güncel konu ve problemleri hakkında bilgi sahibi olmak ve dönemin sonunda üzerinde çalışılan bir konu hakkında seminer hazırlayıp sunmak, ilgili konularda araştırma etiği konusunun öğretilmesi.
EM 521 Üretim Yönetim Sistemleri (3-0)3 7
Karar verme araçları. İstatistiksel kalite kontrol. Ürün ve servis tasarımı. Proses planlama. Tesis planlama. Talep tahminleme. Kapasite ve üretim planlama. Stok yönetimi. Çizelgeleme.
EM 522 Tedarik Zinciri Yönetimi (3-0)3 7
Günümüzde rekabet ortamı firma bazından tüm tedarik zincirini içine alan bir perspektife doğru kaymaya başlamıştır. Tedarik zincirleri sadece üretici firmayı değil, firmanın müşterilerini, müşterilerinin müşterilerini, tedarikçileri, tedarikçilerinin tedarikçilerini ve dolayısıyla hammaddeden son tüketiciye kadar bir zincirin tüm halkalarını kapsamaktadır. Bu dersin amacı tedarik zincirlerinin tasarımı ve yönetilmesi ile kavramların incelenmesidir.
EM 523 Bilişim Sistemleri (3-0)3 7
Bu derste Bilişim Sistemlerinin ana kavramları ve temel prensipleri ele alınmaktadır. Dersin içeriğini, Bilişim Sistemlerinin organizasyonel ve teknik altyapısı, tasarım ve uygulanması ile çağdaş Bilişim Sistemlerinin işletilmesi oluşturmaktadır. Ayrıca, e-ticaret, e-iş, internet, intaranet, extranet ve benzeri bilişim teknolojileride dersin konuları içindedir. Ders temelde teknoloji, organizasyon ve Bilişim Sistemleri yönetimi arasındaki ilişkilere odaklanacaktır. MIS, ERP, DSS gibi Bilişim Sistemleri de derste incelenecektir.Yönetim Bilişim Sistemlerinin güncel konuları ve kavramlarını açıklamak için gerçek iş yaşamından örnekler ve vaka çalışmalarıda yapılacaktır.
EM 524 Bilgi Yönetimine Giriş (3-0)3 7
Bu ders öğrencilere bilgi yönetimine ilişkin temel kavram, prensip, araç, ölçüm metotları ve örnek uygulamaları tanıtmayı amaçlamaktadır.
Bilgi yönetimi bütünleşik bir yaklaşımı teşvik eden disiplinlerarası bir çalışma alanıdır. Bilgi yönetimi veritabanları, politikalar, prosedürler ve çalışanların bireysel deneyimleri gibi bir organizasyonun stratejik bilgi varlıklarının tanımlanması, yönetimi ve paylaşımına rehberlik eder. Bu giriş dersi organizasyonlar ve kentlerin bilgi varlıkları temelini tanımlamak ve yönetmek için geniş kapsamlı bir tartışma sunmaktadır.
EM 534 Çok Değişkenli İstatistiksel Veri Analizi (3-0)3 7
Çok değişkenli istatistiksel analizler, birden fazla proses değişkeninin birden fazla ölçümünden oluşan veri setlerinin istatistiksel olarak tanımını ve analizi yöntemlerini içerir. Öğrenci, proses değişkenleri arasındaki bağıntının irdelenmeside kullanılan çok değişkenli istatistiksel veri analiz yöntemleri üzerinde yoğunlaşacaktır. Biyoloji, kimya, fizik ve sosyal alanlardaki araştırmacılar ve mühendisler, çalışmalarında birden fazla değişkene ait veri kullanmaları nedeni ile çok değişkenli istatiksel analizlerden yararlanabilirler. Temel matris işlemleri Çok değişkenli analizlerde kullanılan istatistiğe giriş Normal dağılım Hipotez sınamaları ve güvenlik aralıkları Çok değişkenli doğrusal regrasyon Ana bileşenler analizi Faktör analizi Ayrımsama ve sınıflandırma.
KREDİ AKTS
EM 535 İstatistiksel Kalite Kontrol (3-0)3 7
Giriş İSG nedir? Genel istatistik İSG teknikleri Tekdeğişkenli grafiklerNitelik ölçümleri için Shewhart çizimleri, Değişkenler için Shewhart çizimleri, Toplamalı birikim ve üstel ağırlıklı yürüyen ortalam çizimleri, Proses kapasite analizleri,Verilerde özilinti,Özilintinin saptanması, Özilintinin etkileri
Özilintili veriler için denetim çizimleri Çok değişkenli prosesler için İSG, Neden çok değişkenli İSG Çok değişkenli İSG çizimleri, Model hataları ile çok değişkenli İSG,Ana bileşenler analizi Deney tasarım yöntemleri, Tek faktörlü deneyler, Etmensel deney tasarımları
EM 536 Deney Tasarım Yöntemleri ve Optimizasyon (3-0)3 7
Deneylerin tasarlanmasında kullanılan ve değişkenler arasındaki etkileşimleri ortaya çıkaracak şekildedeney verilerini analiz eden yöntemler vardır. Bu derste lisansüstü öğrenciler, deney değişkenleri (girişdeğişkenleri) ve sistem tepkileri (çıkış değişkenleri) arasındaki bağıntıları veren sözkonusu teknikler hakkında bilgi sahibi olacaklardır.Deney tasarım yöntemleri, bir çok endüstride, yüksek verim, daha az değişinti, ve sonuç olarak daha iyi bir ürün için önemlidir. Bu nedenle, bu dersin temel bilimler ve mühendislik öğrencileri için yararlı olacağı düşünülmektedir. Deneytasarımı nedir? Genel istatistik, Olasılık dağılımları, Normal dağılım testi, Tek faktörlü deneyler Hipotez sınamaları ve güvenlik aralıkları, İkili karşılaştırmalarda rasgeleleştirme ve bloklama, Tek faktörde değişinti çözümlemesi, Rasgeleleştirme, bloklama ve Latin karesi tasarımları, Etmensel deney tasarımları, İki düzeyli deney tasarımları,Kesirli etmensel tasarımlar, Üç düzeyli ve karışık düzeyli tasarımlar,Klasik tasarım yöntemlerinin zayıf yönleri,Tepki yüzeyi metodu, En küçük kareler yöntemi Merkezi bileşik tasarım,Box-Behnken Tasarımı
EM 541 Toplam Kalite Yönetimi (3-0)3 7
Toplam kalite yönetimi teorisi ve pratiği: müşteri memnuniyeti, sürekli gelişme, liderlik, eğitim, takım çalışması, istatistiksel metodlar, kalitenin maliyeti, tedarikçi katılımı, müşteri hizmetleri, uygulama.
EM 542 Zamanlama (3-0)3 7
Zaman programlamanın ve serim mekaniğinin temel prensiplerinin anlaşılması. Ders projeler için planlama ve programlama tekniklerini öğretecektir. Programlama kavramları, Serim mekaniği, Kritik yörünge metodu, PERT yöntemi, Kaynak dengeleme
EM 544 Teknoloji ve İnovasyon Yönetimi (3-0)3 7
Teknoloji ve inovasyon kavramalarına farklı perspektifler. Teknoloji ve inovasyon yönetimi. İnovasyon, icat ve keşif. İnovasyon türleri – süreç/nesne inovasyonu, radikal/ artımlı inovasyon. Teknoloji ve innovasyonu kavramlarını firma stratejisi ile ilişkilendirmek. İnovasyon ve teknoloji stratejisi geliştirmesi ve uygulanması. Teknoloji deger zinciri analizi. Teknolojinin evrimi ve tahmini. İnovasyon yeterlilikleri değerlendirilmesi – İnovasyon Yeterlilik Denetim Modeli. Ekonomik ve sosyal açıdan ivmelenmesi tuzagi kavrami.
EM 550 Sürdürülebilir ve Yeşil Üretim (3-0)3 7
Teknoloji ve sürdürülebilirlik,Sürdürülebilir mühendislik kavramları,Teknoloji değişimi ve oluşan risk, Endüstriyel ürün geliştirilmesi, Çevre ve sürdürülebilirlik içi Tasarım ,Yaşam döngüsüne giriş
EM 552 Kimyasal Proses Teknolojisi (3-0)3 7
Kimya Sanayi, Petrol Rafinasyonu Prosesleri, Sentez Gazı Üretimi, Biyokütlenin Dönüşüm Prosesleri, Katalitik Kimyasal Tepkime, Polymerizasyon Prosesi, Proses Geliştirme
KREDİ AKTS
EM 562 Stratejik Yönetim (3-0)3 7
Strateji kavramı, stratejinin tanımı, hiyerarşik strateji yaklaşımı ve stratejik yönetim, eklektik strateji yaklaşımı, uyuşum strateji yaklaşımı, stratejik yönetimin araçları, hedefler, amaçlar, değerler, ve performans, endüstri çevresinin analizi, endüstri içi analizi, kaynakların ve kabiliyetlerin analizi, rekabet üstünlüğünün analizi, rekabet üstünlüğünün esası ve kaynakları, endüstriyel organizasyon ekonomisi, kaynak tabanlı firma yaklaşımı, Avusturya Okulu, rekabet stratejileri, jenerik stratejiler, rekabet modu ve kapsamı, işbirliği stratejileri, stratejik birliktelikler, bütünleşik stratejiler, düşey bütünleşme stratejileri, farklılaşma stratejisi, birleşme stratejileri, yeni yüzyıl için küresel stratejiler.
EM 564 Pazarlama Yönetimi (3-0)3 7
Kullanımda yetkinlik sağlamak üzere dersler işlenecektir. Tasarım, geliştirme ve ticarileştirmek için çağdaş pazarlama teknikleri ve uygulamaları, Etkin iletişim stratejilerin geliştirilmesi, Değişen dünyada pazarlama, Pazarlama ortamı, Pazarlama araştırması ve enformasyon sistemleri, Tüketici pazarları ve tüketici satınalma davranışı, İş pazarları ve iş Pazar davranışı, Pazar bölümleme ve rekabet avantajı.
EM 565 Girişimciliğin Esasları (3-0) 3 7
Dersin amacı öğrencilerin girişimciliğin esasları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır. Girişimciliğin tanımı yalnızca yeni bir ‘iş’ kurmak ile sınırlı tutulmamış, iktisadi ve sosyal bir değer yaratan kapsamlı bir süreç olarak ele alınmıştır. Bu ders bilimsel araştırmaların ışığında, yaratıcı iş olanaklarının tanımlanmasına, yeni fikirler geliştirmeyi sağlayacak olan fiziksel sermaye ve insan kaynaklarının belirlenmesine odaklanmıştır.
EM 566 Yönetim Ekonomisi (3-0)3 7
Yönetici düzeyinde istihdam edilecek profesyonellere firma ve üretim ekonomisine yönelik temel nitelikleri kazandırmak. Firma ve üretim yönetimini, kaynak ve market ekonomisinin prensipleriyle açıklamak.
EM 568 İş Etiği ve Müzakere(Pazarlık) (3-0)3 7
Dersin amacı, diğer derslerde hedeflenen klasik “maksimum getiri” ve verimlilik kavramları ötesinde öğrenciye işte işi doğru yapmayla ilgili, temelde bilgi vermekten çok, davranış optimizasyonunu sağlamaya yönelik bir bakış açısı kazandırmaktır. Bu alan işin ve yöneticiliğin usule uygun yapılış şekli ile daha çok ilgilidir. Verimlilik açısından da etiğin rolü ve etkisi, evrensel etik ilkeleri ve moral değerlerin etkisi (hem Batı’da hem Doğu’da anlaşıldığı şekliyle), samimi liderliğin iş ahlakı ve motivasyonun sağlanmasında önemi, sorumluluk, doğruluk, hesap verebilirlik saygı, dürüstlük, vb. kavramları, değişik bakış açılarına göre (deontolojik ve teleolojik) etik konuların ve çelişkilerin yöntemsel analizi ele alınacaktır. Etik ele alışın bir diğer sorgusu, kar etme veya diğer tatmin noktalarında işin ilerlemesine stratejik katkısının ancak oyun kuramı bağlamında (pazarlık, blöf gibi) irdelenebileceği yönündedir. Pazarlık “denemeleri”ne bakış: Dünya’da ve Türkiye’de etik çelişkilerin yaşandığı örneklerin ele alınması.
EM 569 Çatışma Yönetimi (3-0)3 7
Çatışma yönetiminde temel yaklaşımlar, stratejiler ve stiller. Çatışmanın doğası ve çatışmayı önleme yöntemleri. Uzlaşma teorisi. Uzlaşma taktikleri ve stratejileri: bütünleştirici müzakere modeli, dağıtımcı yaklaşım modeli ve BATNA’yı belirlemek. Ortak kazanca yönelik çözüm önerileri geliştirilmesi. Sürdürülebilir ilişkiler kurma ve zor insanlarla başa çıkma. Etkili dinleme ve duygusal zeka.
EM 571 Organizasyonel Davranış (3-0)3 7
Kişisel davranış, Grup davranışı, Organizasyon seviyesinde davranış, Organizasyonel etkinlik, Takımlar ve kültür, İş gücü ve çeşitlilik, Kişilerin motivasyon ve ödüllendirilmesi, Algılama etkenleri, öğrenme ve tavır oluşumu
KREDİ AKTS
EM 573 Yönetim Felsefesi Tarihi (3-0)3 7
Seminer, Rönesansdan yirminci yüzyıla belli başlı batı düşünürlerinden seçilmiş metinler okutarak profesyonel yöneticiyi modern yönetim felsefesinin kaynaklarıyla tanıştırmayı hedefler. Metinler, tarihsel olarak batıda yönetim sanatının bir felsefe olarak gelişmesinin başlıca aşamalarını temsil edecek, yönetim sanatında kullanılan temel psikolojik ve stratejik kavramları açıklayacak, günümüz yönetim pratiğinde halen geçerli teknikler arz edecek şekilde seçilmiştir.
EM 582 Planlama ve Yönetimde Esnek Metodlar (3-0)3 7
Planlama ve yönetimde yapay sinir ağları, genetik algoritmalar, karınca kolonisi, tanecik sürüsü gibi metodların kullanılmasının verilmesidir. Bu metodlar verilen bir fonksiyonu maksimum veya minimum yapmaya çalişarak, bazı kısıtlar altında, optimum çözümü bulmaya yaramaktadır.Yapay sinir aglari, genetik algoritmalar, karınca kolonisi ve tanecik sürüsü metodları; bu metodların planlama ve yönetim problemlerine uygulanması.
EM 583 Karar Vermede Kantitatif Yöntemler (3-0)3 7
Karar Analizi dersi, birden fazla alternatif içeren, belirli vee belirsizlik koşullar altındaki karar problemlerini etkin olarak çözmeye yönelik analitik modelleme ve istatistiksel analiz tekniklerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
EM 590 Doğal Kaynakların Yönetimi (3-0)3 7
Dersin ana başlıkları, doğal kaynakların tipleri, enerji, yenilenebilir enerji kaynakları, tükenebilir enerji kaynakları, su kaynaklarının yönetimi, kömür ve fosil yakıtlı kaynaklar ve bunların yönetimi, kayaç ve mineral kaynaklar ve bunların yönetimi, çevre ve doğal kaynaklar, çevre yasalarının incelenmesi, doğal kaynakların uluslararası ticaretini içermektedir.
EM 591 Karbon Yönetimi (3-0)3 7
Dersin amacı, öğrencilerin küresel ısınmaya sebebiyet veren karbon yönetimi temel prensiplerini anlamalarına yardımcı olmak ve bu prensipleri kullanarak pratikte karşılaşılan birçok problemleri çözmekte uygulatmaktır.
Karbon Yönetimine Giriş, Sera Gazları ve Küresel Isınma, Karbon Dioksitin Atmosferde Stabilize Edilmesinin Yolları ve Karbon Depolama, Jeolojik Yapılara Depolama, Çıkarılamayan Kömür Yataklarına Depolama, Tuz Çözeltilerine Depolama, Terkedilmiş Petrol ve Gaz Yataklarına Depolama, vs., Okyonuslara Depolama, Doğal Bitki Örtüsüne, Toprak ve Ağaçlara Depolama, İleri Kimyasal ve Biyolojik Prosesler, Alternatif Enerji Kaynakları, Hidrojen Enerji, Nükleer Enerji, Rüzgar Enerjisi, Güneş Enerjisi, vs.. Herbir öğrenciye ders ile ilgili bir tasarım projesi verilecektir.
EM 593 Katalizör Geliştirilmesi (3-0)3 7
Katalitik malzemeler hakkında bilgi ve bunlarin endüstriyel üretimde önemleri. Katalizörlerin neden önemli olduğu gösterilecek. Katalizörlerin nasıl hazırlandığı ve karakterize edildikleri işlenecek. Bu ders öğrencileri katalizörlerin nasıl geliştirildiğini ve katalitik proseslerde nasıl kullanıldıklarını gösterecektir.
Katalizörlerin hazırlanması ve karakterizasyonları anlatılacaktır. Yüzey ve elektronik özellikleri ve malzemenin gözenek yapısı ile katalitik aktivite ve seçicilik arasındaki ilişki açıklanacaktır. Katalizör geliştirmede kullanılabilecek farklı katalitik malzemelerin ve parametrelerin incelenmesi. Kataliz özellikleri ile reaktör seçimi arasındaki bağlantı. Katalizör gelişiminde ve testinde yapılan yeni çalışmalar. Bazı endüstriyel katalitik proseslerin analizi, örneğin Alkilasyon, isomerizasyon, katalitik reforming. Prosese genel bakış, porses kimyası –hammade, tepkime, katalitik proses değişkenleri, genel problemler, katalizör gelişimindeki süreç, katalizör değerlendirme teknikleri.
KREDİ AKTS
EM 594 Katalitik Proses Mühendisliği (3-0)3 7
Bu ders katalitik proseslerdeki seçiciliklerin ve çalışma şartlarının optimize etmek için temel kavramları ve kullanılacak temel kavramların geliştirilmesi sağlıyacaktır. Katalitik prosesler hakkında genel bilgi verilecek. Raktör tasarımını ve katalizör deaktivesin gösterilecektir.
Kimyasal reaktörler ve kimyasal reaktör mühendisliği, tepkimelerin termodinaği. Katalitik tepkimelerin mekanizmlari, katalizörlerin deaktivasyonu, heterojen katalizörlerde diffuzyon ve tepkime. Katalitik prosesler proses parametlerine, reaksiyon kimyasina ve katalizör geliştirilmelerine bakılarak değerlendirilecektir. Hidrojenasyon, dehidrojenasyon, Alkilasyon ve Katalitik Oksidasyon tepkimleri.
EM 595 Kimyasal Proseslerin Analizi ve Simülasyonu (3-0)3 7
Dersin amacı öğrencilere kimyasal proseslerin analizi ve simülasyonu için gerekli olan stratejileri öğretmektir. Proseslerin performanslarını değerlendirmek için gerekli olan teknikleri öğretmek ve bu teknikleri ısı transferi, akışkanlar mekaniği ve ayırma işlemlerini içeren proseslerin performanslarının değerlendirilebilmesi için uygulatmak dersin diğer amaçları arasındadır.
Kimyasal proseslerin mühendislik ekonomik analizi. Proses optimizasyonu. Ağ teknolojisi. Proseslerin performansını değerlendirmek için gerekli teknikler. Temel işlemlerin performans eğrileri. Çoklu temel işlemlerin performansları. Reaktörlerin performansı. Proses koşullarının kontrolü. Profesyonel paket programların kullanılacağı dersle ilgili bir dönem projesi.
EM 597 Sağlık Riskleri ve Çevresel Etki Değerlendirmesi (3-0)3 7
Giriş, Çevresel kirleticiler ve akibetleri, Maruziyet ve insan sağlığı riskleri, Çevresel standartlar, izleme ve modelleme, Türk ve AB Çevre Mevzuatı, Çevresel etki değerlendirmesi, Kirlilik azaltma yöntemleri